۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۰۹۴۵۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت بلیت اتوبوس در سال ۱۳۹۸ به طور رسمی از خردادماه سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۵۳۲ واحدی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸) با رشد ۵۳۲ واحد به رقم ۲۳۰ هزار و ۳۴۱ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۹۳۸ واحد رشد کرده و به رقم ۵۶ هزار و ۹۱۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز به بیش از ۸۷۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۴.۸ میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق بهادار در قالب ۳۸۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۷۶۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۵۰ واحد رشد کرده و به رقم ۶۵هزار و ۲۷۱ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۶۴۴ واحد رشد کرده و به رقم ۳۹ ه زار و ۱۳۰ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۶۶۳ واحدی به رقم ۲۶۱ هزار و ۴۹۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۳۵۸ واحد به رقم ۱۷۰ هزار و ۹۹۲ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش ۱۲۱۶ واحد به رقم ۴۵۲ هزار و ۴۲۴ واحد رسید.

امروز نماد‌های همراه، رمپنا، اخابر، رانفور در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد‌های جم، مبین، فولاد در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند.

نماد‌های پربیننده بورسی امروز مربوط به شرکت‌های گروه بانک، خودرو، قطعات خودرو و شرکت‌های پتروشیمی بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده در بورس تهران شامل بانک تجارت با قیمت ۴۳۵ ریال، سایپا با قیمت هر سهم ۱۶۸۰ ریال، بانک ملت با قیمت ۳ هزار و ۹۲۹ ریال، لنت ترمز ایران به قیمت هر سهم ۵۰ هزار و ۲۳۲ ریال، ایران خودرو هر سهم ۵ هزار و ۴۴ ریال، داده‌گستر عصر نوین، های‌وب ۶ هزار و ۸۰۸ ریال، بانک صادرات ۴۵۱ ریال، پتروشیمی پارس ۴۲ هزار و ۵۸ ریال از نماد‌های پربیننده بودند.

بنا به این گزارش، امروز درفرابورس ایران، شاخص کل دو واحد کاهش یافته و به رقم ۲ هزار و ۹۲۲ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۶ میلیارد برگه بهادار، حق‌تقدم و سهام در قالب ۱۹۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۱۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های سمگا، کرمان، حخزر، میدکو در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد‌های مارون، کگهر، زاگرس در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بودند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار، نماد ختراک مربوط به شرکت‌های ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، خموتور مربوط به موتورسازان تراکتورسازی ایران، دفرا مربوط به فراورده‌های تزریقی و دارویی ایران، واعتبار مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایرانیان متوقف شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار، نماد‌های دسبحا مربوط به داروسازی دارویی سبحان، شپترو مربوط به پتروشیمی آبادان، چکاوه صنایع کاغذسازی کاوه، خشرق مربوط به الکتریک خودروی شرق، سخوز مربوط به سیمان خوزستان، داسوه مربوط به داروسازی اسوه نیز با پیام ناظر بازار متوقف شدند.

نماد معاملاتی اخابر مربوط به مخابرات ایران نیز متوقف شد.

همچنین براساس پیام ناظر بازار، بازگشایی نماد‌های شکربن مربوط به شرکت‌های کربن ایران، نماده معاملاتی کخاک مربوط به صنایع خاک چینی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شدند.

نماد معاملاتی خپویش مربوط به شرکت سازه پویش بازگشایی شد.

نماد معاملاتی لپارس مربوط به کارخانجات پارس الکتریک نیز بازگشایی شد.

همچنین نماد ختوقا مربوط به شرکت قطعات اتومبیل ایران متوقف شد.
______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۱۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۰۹ هزار و ۸۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۲۶.۴ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان است.
______________________________

گام‌های نهایی برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و آنگونه که دست‌اندرکاران راه‌اندازی این بازار عمده‌فروشی اسکناس ارز می‌گویند، قرار است که تا آخر خردادماه با تائید نهایی بانک مرکزی، این بازار به صورت رسمی آغاز به کار کند.

راه اندازی بازار متشکل ارزی، یکی از گام‌های مؤثر بانک مرکزی برای ساماندهی بازار اسکناس انواع ارز است و بر مبنای آن قرار است نرخ پایه بازار آزاد در یک فاصله زمانی مشخص، از سوی این بازار تعیین شود. اینجا است که اگر بازار به خوبی شکل گرفته و بر اساس سیاست‌های کاملاً اقتصادی و به دور از دخالت‌های غیراقتصادی پیش رود، می‌توان امیدوار بود که بساط تعیین نرخ در بازار ارز ایران از سوی هرات و سلیمانیه، برچیده شود.

در این میان یکی از اعضای بازار متشکل ارزی می‌گوید: شرکت بازار متشکل ارزی، زمینه‌های لازم برای راه‌اندازی و ایجاد این بازار عمده‌فروشی اسکناس را فراهم کرده و صرافی‌هایی که عضو این بازار شده‌اند نیز، مدارک و شرایط لازم را تا حدود زیادی فراهم کرده‌اند.

وی افزود: بر این اساس شرکت بازار متشکل ارزی، طی هفته‌های گذشته جلسات متعددی را با بانک مرکزی و صرافی‌های عضو برگزار کرده و قرار است که در جلسات مشترکی با کانون صرافان، تمام جنبه‌های لازم برای عضویت هرچه بیشتر صرافی‌ها در جهت عمق‌بخشی به این بازار، مدنظر قرار گرفته و تعیین تکلیف شود.

او گفت: سه‌شنبه ۲۱ خردادماه جاری نیز قرار است که هیأت مدیره بازار متشکل ارزی، جلسه‌ای را با کانون صرافان ایران برگزار نماید تا زمینه‌های لازم برای راه‌اندازی این بازار تا پایان خردادماه فراهم شود.

بازار متشکل ارزی چگونه کار می‌کند؟

بازار متشکل ارزی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، تشکیل خواهد شد تا ارز‌ها در آن به صورت نقد، مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن، در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

ساختار این بازار، بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده در بانک مرکزی و جلسات کارشناسی با بانک‌ها و صرافی‌ها تهیه و مجمع مؤسس این شرکت، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در تاریخ ١٨ دی ماه سال ۹۷ آغاز به کار کرده است. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی می‌شود و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد.

این بازار، کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. ضمناً سیستم سفارشات و معاملات (Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود. در این میان، بر اساس ارزیابی‌های فنی، سامانه معاملات ICE که یکی از زیرساخت‌های استاندارد در چارچوب‌های معاملاتی است جهت استفاده به عنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری نیز انتخاب و نهایی شده است.
______________________________

ارز تک نرخی تولید داخل را در مقابل محصولات خارجی رقابت پذیر می‌کند
 
محمدرضا جعفری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی که دولت به صنعتگران تخصیص داده موجب ایجاد رانت شده است، اما تک نرخی شدن ارز راه‌های رانت را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه نرخ ارز باید با توجه شرایط بازار تعیین شود، افزود: تک نرخی شدن ارز موجب افزایش رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی در مقابل محصولات خارجی می‌شود و واحد‌هایی که با قیمت تمام شده پایین‌تر و کیفیت مطلوب‌تر تولید می‌کنند در این رقابت پیروز می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر نرخ ارز پنج برابر شده است و این موضوع مشکلات نقدینگی واحد‌های تولیدی را زیاد کرده، اظهار داشت: دولت باید برای رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی، واحد‌های تولیدی را از پرداخت مالیات به مدت چهار تا هشت سال معاف کند و واحد‌های صنعتی را موظف کند سودی که به دست می‌آورند برای توسعه تولید به طور مثال نوسازی ماشین آلات و ... استفاده کنند.

وی در ادامه از اینکه دولت از طرفی قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را ابلاغ می‌کند و از طرفی دیگر سازمان تأمین اجتماعی دستور دولت را اجرا نمی‌کند، انتقاد کرد.

به گفته وی، سازمان تأمین اجتماعی برای ستاد تسهیل و کارگروه اقتصاد مقاومتی توقف حسابرسی را اجرا نمی‌کند و می‌گوید در قانون به صراحت عطف به ما سبق نیامده است، بنابراین هر چه خودشان بخواهند حساب می‌کنند و به صنعتگران اجازه دفاع داده نمی‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به این موضوع که مردم ایران بر روی کالای ایرانی غیرت دارند، خواستار آن شد تا صنعتگران کالای با کیفیت بالا و با بسته بندی مناسب تولید کنند.
______________________________

قیمت بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یافت
 
در سال ۱۳۹۶ قیمت بلیت اتوبوس با افزایش قیمت مواجه نبود و در سال ۱۳۹۷ نیز قیمت‌ها به میزان ۲۰ درصد و از خردادماه افزایش یافت. با این حال در سال ۱۳۹۸ و طبق اعلام محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی- قرار بر این شد که قیمت بلیت اتوبوس از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری با افزایش ۲۰ درصدی همراه شود و با اتمام این ایام به وضعیت قبل بازگردد.

هرچند با گذشت حدود ۴۵ روز از ابتدای سال جاری در حالی که قیمت بلیت اتوبوس در ایام نوروز با افزایش ۲۰ درصدی همراه و پس از آن بر مبنای نرخ‌های سال ۱۳۹۷ محاسبه شد، اتحادیه تعاونی‌های مسافربری درخواست افزایش قیمت‌ها را ارائه داد که این اعمال افزایش نیازمند اخذ مجوز‌های دولتی از مراجع ذی‌ربط از جمله ستاد تنظیم بازار بود که از خردادماه سال جاری با این میزان افزایش قیمت موافقت شده است.

احمدرضا عامری، رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری با اشاره به اینکه درخواست افزایش قیمت بلیت اتوبوس در سال ۱۳۹۸ به مراجع مربوط ارائه شد، گفت: با اتمام ایام نوروز قیمت بلیت اتوبوس به وضعیت قبل بازگشت و با توجه به افزایش هزینه‌ها در حوزه حمل و نقل درخواست افزایش قیمت بلیت اتوبوس را ارائه کردیم و با توجه به اینکه هیأت دولت در رابطه با افزایش قیمت دستورالعملی را صادر کرده بود، باید مراحل قانونی این موضوع طی می‌شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیز درخواست افزایش قیمت‌ها را ارائه کردیم و منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار در این رابطه بودیم که در نهایت با آن موافقت شد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری در پاسخ به اینکه آیا تا پایان سال جاری دیگر شاهد افزایش قیمت بلیت اتوبوس نخواهیم بود، تصریح کرد: امیدوار هستیم دیگر شاهد افزایش قیمت نباشیم و ما نیز تمایلی برای افزایش قیمت‌ها نداریم، با این حال چیزی قطعی نیست و قیمت‌ها به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد.
______________________________

زمان پرداخت یارانه نقدی خردادماه اعلام شد
 
صدمین مرحله واریز یارانه نقدی مربوط به خرداد امسال ساعت ۲۴ روز یکشنبه (۲۶ خرداد ۹۸) به حساب سرپرستان واریز می‌شود. سرپرستان خانوار‌ها می‌توانند از ساعت ۲۴ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ یارانه نقدی خود را برداشت کنند. مبلغ دریافتی برای هر یک از مشمولان همانند ماه قبل ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات